Svoboda
jako permanentní genocida možností
Pokud
existuje svoboda rozhodování, tedy reálná
možnost zvolit za stejných okolností jak A, tak non A,
pak z toho plyne existence toho, co Mirek Dočkal nazývá
“čistá ontologická možnost“.Čistá
ontologická možnost je taková ontologická
možnost, která mohla zcela reálně přejít v
uskutečnění, ale fakticky do něj nepřešla – a to
definitivně, navěky.6
Pokud by takovou možností bylo objednání si
guláše v té a té konkrétní
hospodě tím a tím člověkem v ten a ten čas, pak
faktické objednání si svíčkové za
těch samých okolností znamená, že ona
konkrétní možnost objednání si guláše
byla navěky pohřbena.7, 8
Lze
nyní namítnout, že existence takových možností
není implikována faktem svobodné vůle. I kdyby
existovala pouze přírodní, rozumem nevybavená
jsoucna, přece by nebylo vyloučeno, že by např. daný
strom, vyvrácený vichřicí, mohl v daný
okamžik spadnout na jinou stranu, než na kterou fakticky spadl.
Jenže nesmíme zapomenout, že k takovému tvrzení
nemáme žádné velké oprávnění
a že by musely být podány vážné důvody,
proč takovou možnost chápat ontologicky a nikoliv pouze jako
možnost logickou či epistemickou.9
Lze říci, že k automatické transformaci logických
či epistemických možností na ontologické jsme
vcelku přirozeně nutkáni díky jakémusi zcela
přirozenému “ontomorfismu“.10
Připomeňme
si ale scholastické tvrzení ab
posse logico ad esse ontologico non valet illatio – z
logické možnosti ještě neplyne možnost ontologická.
V dalším textu tedy budu pracovat s předpokladem, že kde
jsou čisté ontologické možnosti, tam musí být
i svoboda. Či možná spíše naopak – pokud existuje
svoboda, musí existovat i čisté ontologické
možnosti.
Z
toho ovšem plyne jeden podstatný a závažný
důsledek. Ontologických možností, jež jsou v moci
nás lidí – v tom smyslu, že svobodně volíme,
kterou uskutečníme a které naopak neuskutečníme
– je nepřeberné množství. Mnoho z nich je v naší
moci, aniž bychom si to v danou chvíli fakticky uvědomovali.
Každé vykonané svobodné rozhodnutí tudíž
znamená, že z onoho obrovského množství
ontologických možností, jež se onoho rozhodnutí
týkají, jednu jedinou uskutečníme, zatímco
všechny ostatní definitivně, navěky pohřbíme. A
nemusí se ani jednat o rozhodnutí fakticky-vědomě
svobodné, nýbrž může jít o rozhodnutí
fakticky sice jaksi bezděčné, ovšem principielně přístupné
svobodné volbě. Z toho vyplývá to, co záměrně
exaltovanou formou říká titulek tohoto odstavce: od
doby, co je člověk člověkem a co obývá svět,
provádí permanentní, hromadnou genocidu11
ontologických možností.12
Je
jistě ihned nutné říct, že zdaleka ne všechny z
těchto možností mají dostatečně velkou „desirabilní
atraktivitu“, takovou, abychom nad definitivním pohřbením
té dané možnosti museli nějak „truchlit“.
Příklad: sedím v pokoji a uvědomuji si svůj dech.
Uvědomuji si, že mohu vdechovat různě dlouhý čas a s
různou silou. Pokud jsem tedy vědomě vdechl tak, že daný
vdech trval 2 sekundy, vdechl jsem určité množství
molekul vzduchu. To ale znamená, že jsem definitivně pohřbil
to nepřeberné množství možností vdechnout
jiný
počet molekul vzduchu. Mám dostatek důvodů si myslet, že
definitivní pohřbení těchto možností není
dostatečným důvodem k nějakému smutku či lítosti
nad jejich pohřbením.
Jsou
však také možnosti, jež už pro nás mají z
hlediska atraktivity větší hodnotu – a ty jsou také
pohřbívány. Je samozřejmě zhola nemožné
probrat je všechny: jednak kvůli jejich vysokému počtu a
různorodosti, jednak kvůli subjektivním preferencím
jednotlivých lidí, kdy ta která možnost může
být pro jednoho extrémně důležitá a pro
druhého zase zcela lhostejná. Přesto bych si dovolil
dva příklady těchto dle mého soudu vysoce
atraktivních (typů) možností vybrat, abych na nich
demonstroval důsledky svobody. Přičemž zde poprvé budu
muset rekurovat k teologii. Zvolím totiž jeden příklad
z přirozené a druhý z nadpřirozené oblasti.
Genocida
možností v rozměru přirozenosti – možnosti vzniku
konkrétních lidí
Pokud
chceme hovořit o možnostech, jež má svobodný jedinec
ve své moci, potom tento jedinec musí především
reálně existovat; jinak by totiž žádné
možnosti uskutečňovat nemohl. Samotný jedinec, jeho
faktická existence, je však původně rovněž ontologickou
možností: není totiž nutný, mohl neexistovat.
Kdyby byl absolutně nutný, byl by Absolutnem, které
však může být jen jedno; my však každodenně registrujeme
množství
lidí. Nyní si vezměme, že každý z nás
nějak prožívá, resp. hodnotí své bytí
v tom smyslu, že jej považuje za dobré či zlé. S
největší pravděpodobností jej jistě považuje za
dobré – kdyby nepovažoval, tak by pravděpodobně již
spáchal sebevraždu. Z celkového množství lidí
na naší planetě je však podíl lidí
páchajících sebevraždu extrémně malý.
Máme tedy dobrý důvod se domnívat, že každý
člověk přirozeně chce své bytí. To je nejpatrnější
na lidech velmi nízkého věku – nepozorujeme případy,
kdy by se nějaké miminko ihned nebo brzy po narození
pokusilo spáchat sebevraždu. Naopak, máme příklady
miminek, které přežily třeba i extrémně hrozné
zacházení s nimi, včetně pokusů zabít je
potratem.
Platí-li
však to, co bylo řečeno výše – tedy že svobodným
rozhodováním jedinců je vykonávána
permanentní genocida možností – nejsou z toho vyňaty
ani možnosti narození těch a těch jedinců. Když si
uvědomíme, že každý jedinec je ve své
identitě jaksi „predefinován“ Boží esencí,
totožnou s Boží existencí, a že Bůh je nekonečný,
plyne z toho, že ontologicky možných lidí je
(potenciálně) nekonečně mnoho.13
Na tom, kteří z těchto možných jedinců budou
uskutečněni, se (kromě Boha) podílíme výhradně
my, lidé. Když budeme předpokládat, že náš
svět někdy začal a jednou skončí, plyne z toho existence
jen omezeného, protože konečného počtu lidí
za celou dobu existence světa. Jakékoliv konečno je však s
nekonečnem nesrovnatelné a z toho plyne, že z nekonečného
množství možných lidí bude uskutečněna jen
prakticky nekonečně mizivá část. My, jež
existujeme, do této nepatrné části
uskutečněných lidí patříme – a to vlivem
nesmírně jedinečné souhry okolností a
svobodných rozhodnutí řady lidí žijících
před námi, především našich biologických
rodičů.14
Neboť neplatí jen to, že když jsem svobodnou volbou pohřbil
množinu nějakých možností, tak jsem pohřbil pouze
je. Naopak, většina možností koexistuje v propojení
na jiné možnosti, jež jsou podmíněny uskutečněním
těchto. Není tedy vůbec vyloučeno, že pokud v dané
volbě pohřbím danou konkrétní množinu
možností, tak že jsem tím rovněž zprostředkovaně
pohřbil množství jiných možností, jejichž
uskutečnění bylo podmíněno uskutečněním
právě těch možností, které jsem v dané
volbě pohřbil bezprostředně. V našem tématu to lze
ilustrovat takto: pokud někdo stojí před volbou „zabít
či nezabít tuto mladou, zdravou ženu“, pak v momentě, kdy
ji zabije, pohřbí tím definitivně nejen všechny
možnosti, které ona měla jako živá ve své
moci, nýbrž definitivně pohřbí i možnosti narození
všech dětí, které mohla tato žena mít, dále
dětí těchto dětí atp.
Výše
řečené předpokládá, že každý jedinec
se mohl fakticky narodit pouze těm rodičům, jímž se
fakticky narodil (viz poznámka 14). To je vcelku v souladu i s
Aristotelovým zásadním tvrzením, že
každá možnost je zcela konkrétní možnost
něčeho konkrétního; je zcela konkrétně
strukturovaná, není to jakási „neurčitá
možnost čehokoliv“.15
Je zde však jeden problém a sice otázka toho, zda jsme
schopni vyčerpávajícím způsobem poznat onu
určitost, strukturovanost dané konkrétní
možnosti. Nejen, že toho nejspíš schopni nejsme, ale navíc
se každá možnost poznává pouze z jí
korelujícímu uskutečnění; sama o sobě je
možnost nepoznatelná.16
Jak ale potom určit, které to vlastně jsou, ty ustavující
prvky té dané konkrétní možnosti? Totiž,
pokud by někdo chtěl možnost vzniku nějakého konkrétního
jedince vázat na jeho faktické rodiče, pak je otázka,
kde se v určování těchto ustavujících
prvků zastavit. Je možno pokračovat a říci, že nejen že
se dotyčný jedinec mohl narodit pouze z těchto rodičů,
nýbrž že mohl být počat pouze z té dané
konkrétní soulože (popř. umělého oplodnění),
při níž musely být vykonány ty a ty kopulační
pohyby, a to na té a té konkrétní posteli
či jiném místě k tomu vhodném, atp.17
Je otázka, nakolik je něco takového v souladu s naší
intuicí. Nicméně pro potřeby tohoto textu můžeme
klidně zůstat u tvrzení, že se každý z nás
mohl narodit pouze z těch rodičů, jimž se fakticky narodil.18
Vzhledem k tomu, že i kdyby tomu tak nebylo, tak by se tím
počet fakticky uskutečněných jedinců de facto nijak
nezměnil; z desirabilního hlediska je to tedy celkem
irelevantní.
Nyní
je však načase, abych na základě výše uvedeného
vyvodil určité „desirabilně-atraktivní“ (či
spíše neaktraktivní) důsledky a tak zhodnotil uvedené
důsledky svobody z desirabilního hlediska.
Předně,
odpoutáme-li se na chvíli od omezení na „možné
lidi“, pak lze dějiny světa přirovnat k boji, jež probíhá
v přírodě. Totiž, jako v přírodě probíhá
boj o potravu, či obecněji řečeno zdroje, tak v našem lidském
světě probíhá boj o možnosti – resp. jejich
uskutečnění. Pokud má nějaká možnost vztah k
několika jedincům, resp. pokud se množina nějakých
konkrétních možností týká téhož
(např. připravit tuto krásnou dívku o panenství,
což lze pouze jednou), pouze jeden z nich ji může uskutečnit a
její uskutečnění pak případně užívat;
ostatní „mají smůlu“. A nejen to – mnohdy nám
druzí naše možnosti záměrně berou a ničí.
Pokud někdo někoho zabije, zraní, doživotně zmrzačí,
okrade atp., tak mu vzal spoustu možností (v případě
zabití všechny). Samozřejmě to dotyčný v takových
případech učinil zcela nelegitimně, ovšem ty možnosti
onoho postiženého mu ani případná lítost
pachatele nikdy nevrátí. Jsou definitivně a navěky
ztraceny – nyní samozřejmě hovořím především
o možnostech, jež požívají jakýsi
konsensuální a dostatečně vysoký stupeň
atraktivity.
Vraťme
se ale k našemu omezení na vznik možných lidí.
Pokud platí to, co bylo uvedeno výše, pak si
explikujme, co v důsledcích znamená takové
narození dítěte. To se obecně považuje za velmi
dobrou a radostnou událost – zázrak stvoření.
Ve spořádaných společnostech se každé
narození dítěte obvykle slaví. Co se ovšem
slaví? Explicitně bezesporu narození dítěte,
tedy uskutečnění možného člověka. Implicitně,
tzv. materiálně, se však nutně oslavuje také něco
dalšího: totiž věčné a definitivní
nenarození a tedy neuskutečnění všech možných
lidí, kteří se z dotyčné ženy mohli narodit a
nenarodí/nenarodili se. Udělejme si matematický
příklad pro ilustraci: dejme tomu, že žena je plodná
35 let. Vydělme to hodnotou 0.75 – dostaneme 9 měsíců;
doba těhotenství jsou totiž tři čtvrtiny roku. Dostaneme
nějakých 46 dětí jako určitý limitní
počet dětí, které by žena mohla za svůj život mít,
pokud by byla permanentně těhotná; ale klidně to můžeme
zmenšit na praktičtějších a reálnějších
30. Nyní si vezměme hypotetický počet mužů v
plodném věku, které tato žena během plodné
části svého života buď fyzicky potká, nebo u
nichž je fyzické setkání s nimi ontologicky
možné. Určeme jej např. na 100 000. Vynásobeno 30
dětmi to dělá celkem 3 000 000 možných lidí!19
Pokud tedy naše žena počne dítě (a donosí jej),
přičemž toho dítě je jedno z oněch 100 000 možných
na jedno těhotenství, pak každá oslava narození
dítěte je zároveň implicitní oslavou
definitivního ne-vzniku 99 999 zbylých lidí. A
pokud do toho nyní zapojím teologicko-spirituální
hledisko, pak poděkování a chvála Boha za každé
počaté dítě je zároveň nutně – ať se to
křesťanům líbi či ne - poděkováním a
chválou za definitivní nestvořených 99 999
lidí, kterým se nikdy nedostane té výsady,
že za ně bude prolita Kristova krev.
Meditujme
ještě další důsledky svobody, pokud se týkají
možných lidí. Jedno křesťanské přísloví
říká: „Co Bůh činí, dobře činí.“
Přemýšlel jsem, zda platí i inverzní věta:
„Co Bůh nečiní, dobře nečiní.“ a přišlo mi,
že musí být rovněž nutně pravdivá. Pokud
tedy Bůh nečiní možné lidi skutečnými
(připomeňme, že Bůh jako stvořitel se na vzniku lidí
vedle jejich rodičů nutně podílí), pak se dostáváme
do poměrně vážného problému.
Anticko-scholastická filosofie totiž považuje bytí za
konvertibilní s dobrem. Pokud však Bůh nečiní možné
lidi skutečnými, a pokud platí, že co Bůh nečiní,
dobře nečiní, pak z toho plyne poměrně prekérní
závěr – totiž že pro pouze možné (a nikoliv
uskutečněné) lidi je lepší nebýt, než být.
To se ovšem zdá být ve značném konfliktu s
univerzální ontologickou dobrotou všeho jsoucího
a pro (v realistických kruzích, řekl bych, implicitně
obecně přijímané) tvrzení, že bytí je
lepší, než nebytí, že být je vždy lepší,
než nebýt. Tak či tak mne napadla otázka. Kdyby totiž
všichni věčně nestvoření, ale přesto v nějakém
smyslu možní lidé měli možnost na jeden jediný
okamžik, v němž by vykonali jediný akt vůle, zakusit bytí,
tak zda by tento akt vůle byl aktem vděčnosti Bohu, jež by se dal
vyslovit takto: „Děkuji Ti, Bože, že jsi mne nestvořil. Nechť
svou neexistencí Tě věčně chválím!“ Nechť
si na tuto otázku každý čtenář odpoví
sám.
Mohla
by ovšem padnout – a taky fakticky padla – námitka, že
je třeba být velmi obezřetný, když hovoříme
o možném člověku, či obecně o možnosti být
substancí. Jak uvádím v poznámce 18,
právě na toto upozorňuje Roman Cardal. Ten totiž poukazuje
na skutečnost, že uskutečnění nějaké substance se
děje stvořitelským aktem, který však není
vázán na žádnou předchůdnou možnost – v
kapitole o stvoření své knihy Bůh ve světle
filosofie Cardal dokládá, že stvoření není
uskutečněním předchůdné možnosti.20
To je jistě vážný argument: na druhou stranu sám
Cardal v téže knize uvádí rozdělení
idejí v Bohu na ty, které odpovídají
stvořitelným a také fakticky stvořeným
skutečnostem, a na ty, které odpovídají sice
stvořitelným, ale fakticky nikdy nestvořeným
skutečnostem.21
V tomto smyslu zůstává smysluplné hovořit o
možných lidech. Není také bez zajímavosti
uvést si následující větu z Teologické
summy Tomáše Akvinského, pars prima-secundae, otázka
18 článek 1.: „Kdyby
pak nic nemělo z bytí či dobroty, ani zlem ani dobrem by se
zváti nemohlo.“
Pokud chceme tedy hovořit o možných lidech v nějakém
silnějším, než čistě nominálně-jazykovém
významu, pak má smysl i problematizace, kterou jsem
výše uvedl, totiž že pro možné, ovšem fakticky
nestvořené lidi jakoby bylo lepší nebýt. Pokud
by možný člověk neměl vůbec nic z bytí – tedy
ani své možné bytí - pak by se takto, jak
naznačuje Tomáš, hovořit nedalo.22
Ještě
jeden (nejen) teoretický problém, pro mne osobně
extrémně palčivý, vyjde najevo, pokud si znovu
připomeneme Aristotelovo tvrzení o tom, že každá
možnost je zcela konkrétně strukturovaná. Když to
spojíme s z této Aristotelovy teze vyplývajícím
tvrzením, že každý člověk se mohl narodit pouze
tak, jak se fakticky narodil, pak před očima vyvstane hrůzná
skutečnost: děti, které byly počaty znásilněním
či umělým oplodněním, se mohly narodit pouze takto!
Pokud si dále uvědomíme a přijmeme tezi, že bytí
je dar, a bytí lidského života zvláště,
problém se vyhrocuje. Stvořený jedinec má totiž
být vděčný za své bytí – ovšem to
nemohlo být uskutečněno jinak, než tak jak se fakticky
uskutečnilo; tedy mravně zlým skutkem znásilnění,
či umělého oplodnění. Důsledek je nevyhnutelný:
onen vzniklý člověk musí nutně být vděčný
za vykonání onoho mravně zlého skutku – z
křesťanského hlediska hříchu, tedy toho jediného,
co Bůh nenávidí – protože ten patří do té
nutné konkrétní strukturace možnosti jeho
vzniku!23
To se ovšem zdá být skandální. Jenže
jak tento problém vyřešit? Já osobně jsem to řešení
zatím bohužel nenašel. Pokud jej někdo z filozofických
realistů zná, budu velmi rád, když mi o něm napíše.
Ale prosím jen tehdy, pokud se to řešení nebude krýt
s následujícím, typickým tvrzením:
nevíme sice, jak
to vyřešit, ale víme: 1) že v tom nikde nemůže být
rozpor, 2) že Bůh je v tom zcela nevinně 3) že člověk je v tom
zcela vinně 4) že vděčnost za stvoření je na místě
5) že onen zlý skutek je třeba odsoudit a jeho konatele
potrestat. V takovém případě prosím, aby mi
byly raději ušetřeny nervy a nebylo rozmnožováno mé
(nejen) intelektuální utrpení.
Přišel
tedy konečně čas, aby došlo k desirabilnímu zhodnocení
všech výše uvedených důsledků, jež vyplývají
z teze o lidské svobodě, vzhledem k původní otázce:
je lepší svoboda, nebo determinismus? Pro mne osobně jsou
všechny důsledky v podstatě hrůzostrašné. Představa o
tom, že nekonečně mnoho pouze možných lidí nebude
nikdy stvořeno, mne děsí, stejně jako fakt, že každé
zdánlivě nejbanálnější rozhodnutí
proměňuje nahodilost ve věčnou nutnost. Uvědomuji si, že např.
otázka nalezení životního partnera není
důležitá pouze vzhledem právě k tomuto partnerovi;
je to totiž rovněž otázka, kteří z možných
lidí budou existovat a kteří ne. Každý rozchod
partnerů či každá nešťastná láska znamená
rovněž definitivní neuskutečnění řady možných
jedinců, a tak získává na existenciální
bezútěšnosti. To vše samozřejmě za předpokladu, že
platí ona teze, že každý člověk se může narodit
pouze těm daným konkrétním rodičům a žádným
jiným. Mi osobně se však nechce upřednostňovat žádné
možné lidi před jinými možnými lidmi. Připadá
mi to nespravedlivé vůči všem, jež stvořeni nikdy
nebudou. Z hlediska stvořitele samozřejmě o žádné
nespravedlnosti hovořit nelze, protože žádný tvor
nedisponuje právem na existenci; tudíž mu ani nemůže
být nespravedlivě upřeno. My však volbou svých
životních partnerů nutně, ať chceme či ne,
upřednostňujeme jedny možné lidi před druhými –
za předpokladu, že nějaké děti mít budeme. Toto
nahodilé upřednostnění však ve mne nepřestává
zanechávat pachuť jakési nespravedlnosti, která
se vztahuje naplno i na mne. I můj vznik znamenal nespravedlivé
upřednostnění mne jakožto možného před množstvím
jiných možných lidí, kterým bych i já
osobně moc přál (či mohl přát) reálnou
existenci. Jediné praktické řešení, které
by mohlo nastolit jakousi „komunistickou pseudospravedlnost“ v
této věci, by bylo nemít žádné děti,
aby tak nebyl žádný možný člověk bezdůvodně
upřednostněn. Kdyby však takový postoj zaujal každý,
za pár let by planeta Země vymřela. A navíc by tak
nebylo naplněno Boží přikázání z knihy
Genesis, kde je řečeno „ploďte, množte se a naplňte zemi“.
Z
této situace tak, zdá se, neexistuje žádné
desirabilně přijatelné východisko. Tudíž na
atraktivitě svobody to, minimálně v mých očích,
rozhodně nic nepřidává. Spíše ubírá.
1.2.
Genocida možností v rozměru nadpřirozenosti – hlavní
teologické důsledky
V
oblasti přirozenosti jsem ukázal důsledky svobody v oblasti
vznikání nových lidí. Noví lidé
vznikají opakovaně a permanentně, jinak řečeno, jeden a
ten stejný typ anihilace možností se neustále
opakuje. V nadpřirozené oblasti se bezesporu rovněž opakuje
mnoho anihilací možností stejného typu, ale já
se omezím pouze na dvě konkrétní a jedinečné
anihilace, jejichž důsledky jsou pro celou skutečnost naprosto
nejfatálnější a jejichž nenávratnost je
vskutku děsivá. Jedná se o dvě konkrétní
události nadpřirozených dějin aktuálního
světa: selhání nejvyššího anděla –
Lucifera, a selhání prvního člověka – Adama.
Když
totiž došlo k tomu, v co katolíci věří, totiž ke
vzpouře prvního a nejvyššího anděla vůči Bohu,
muselo dojít ke vzniku pekla, bez něhož by se jinak
dokonalost stvoření obešla. Luciferův svobodný čin
je definitivní a nenávratný a proto je taková
i existence pekla.24
K čemu tím ovšem došlo z pohledu toho, co zde řeším?
Došlo k anihilaci všech možných světů, v nichž peklo
neexistuje, možných světů, v nichž nebyl spáchán
jeden jediný hřích – a takových světů je
prakticky nekonečné množství. Nyní jsou
všechny definitivně pohřbeny, čímž se ovšem nijak
neztratila jejich desirabilní přitažlivost. Všechny tyto
možné světy zůstávají desirabiliemi a všechny
z nich nahlížím jako prakticky nekonečně-krát
lepší, než náš aktuální svět, v němž
je mnoho věčně zatracených duší – bez možnosti
změny. Vědomí této skutečnosti může působit bez
nadsázky tragicky.
Již
nyní mi v hlavě naskakuje námitka (nejen) katolických
apologetů, nicméně než se jí krátce pověnuju,
je třeba uvést onu druhou fatální anihilaci –
selhání prvního člověka, Adama. Totiž, za
Adamovy existence peklo sice již nenávratně existovalo a
všechny možné světy bez pekla byly co do možnosti svého
uskutečnění navěky zničeny, ale stále zde byla
reálná možnost, že peklo zůstane uzavřeno alespoň
pro lidi. Bohužel, Adam selhal. Tím sice ještě nedošlo k
anihilaci všech možných světů, v nichž není ani
jeden zatracený člověk (věčný životní uděl
se podle katolické nauky, na rozdíl od prvotní
viny, nijak nedědí), ale pravděpodobnost jejich anihilace se
tím zcela rapidně zvýšila a zřejmě velmi brzy k ní
rovněž došlo. A celá situace dospěla až tam, že dle
mnohých katolických světců dnes duše padají
do pekla v nepočitatelných zástupech, zatímco
cesta k věčnému životu je (zcela nahodile, ovšem v této
nahodilosti již natrvalo a nezměnitelně) úzká,
trnitá a málokdo ji nalézá …
Před
desirabilním zhodnocením, které čtenáři
již teď asi tuší, si dovolím se krátce poprat
s celkem klasickou katolickou námitkou spočívající
v poukazu na tom, že „svět s hříchem, ale Vykupitelem, je
lepší než svět bez hříchu, ale bez Vykupitele“25.
Její předkladatelé by se navíc mohli odvolat na
modlitbu z obřadů Bílé soboty zvanou Velikonoční
exsultet, v němž zazní dva výroky, z nichž i mnohým
katolíkům (včetně mne), a to nejen laikům, začne být
všelijak. Jde o známé výroky „ó,
šťastná vina, která si takového zasloužila
vykupitele“ a „v pravdě nezbytný byl hřích
Adamův“. Vidím zde minimálně dva problémy.
První je v tom, že zhodnocení světa s hříchem
a Vykupitelem jako lepšího je poněkud odvážné.
Domnívám se, že epistemický horizont, tedy
souhrn všech důležitých okolností, skutečností
atp., které jsou pro takové zhodnocení
relevantní, je v tomto případě natolik velký,
že pro obyčejného pozemšťana je takové jednoznačné
zhodnocení nelegitimní. Druhá věc je ještě
vážnější. Hřích, nakolik je hříchem,
je totiž podle křesťanství to jediné, co Bůh
nenávidí, něco, co jej nanejvýš uráží
a co je hodno pouze povinného odsouzení a zlořečení.
Z pohledu křesťanské filosofie je hřích nebytím,
privací. Je opravdu zcela v pořádku tvrdit, že svět
s hříchem (byť zároveň s Vykupitelem), tedy s tím
jediným, co Bůh nenávidí a co jej nejvýš
uráží, je LEPŠÍ, než svět bez hříchu?
Já si to tedy rozhodně nemyslím. Katolický
apologeta by ale pokračoval a řekl by, že žádné zlo
není tak veliké, aby z něj Bůh nevytěžil ještě
větší dobro. Jakkoliv toto samozřejmě uznávám,
použít to k obhajobě „lepšosti“, či dokonce nutnosti
světa s hříchem mne už začíná zvedat ze
židle. Každopádně, zde jsem se už dostal příliš
daleko, protože vztah svobody a zla bude tématem následující
části tohoto textu. V něm se dostanu k dokončení
toho, co jsem zde vzhledem k načatým souvilostem započal.
Závěr?
Jak jsem již naznačil výše, moje hodnocení
desirabilnosti svobody ve světle všech těchto důsledků, je
očekávatelné. Svoboda, jež takové důsledky
přináší, u mne opravdu příliš velkou
přitažlivost nepožívá, pokud vůbec nějakou.
Bude-li to ovšem stačit na to, abych před ní dal z
desirabilního hlediska přednost determinismu, v tuto chvíli
ještě vůbec není jisté. A ještě znovu dodám,
že při namítání vůči výše
předloženým argumentům budou mít zastánci
svobody jeden zásadní problém. Neboť
determinismus, který vyhodili dveřmi, se jim skrz jejich
námitky okamžitě vrátí oknem.26
Poznámky:
6.
“Existenci“ takových možností pokládám
za nutnou podmínku pro inkompatibilistické zastánce
svobodné vůle. Bez nich se jim dveřmi vyhozený
determinismus vrací oknem. Tuto velmi důležitou skutečnost
je třeba mít neustále na paměti. Co se týče
kompatibilistických zastánců svobody, je třeba říct,
že: jednak kompatibilistickou pozici zastávali především
ne-realističtí filozofové (David Hume, F.P.Strawson a
další), jednak se tato jeví být poměrně
neintuitivní a není součástí přirozeného
náhledu člověka na svět a na sebe samého.
7.
To jistě neznamená, že tím byla na věky pohřbena
možnost, resp. všechny možnosti, dát si v dotyčné
restauraci, či v jakékoliv jiné, svíčkovou
jindy. Je pouze důležité si uvědomit, v jakém smyslu
je zde řeč o možnosti. Roman
Cardal ve svém komentáři deváté knihy
Aristotelovy Metafyziky píše: "Neméně zajímavé
a důležité je Aristotelovo představení nutných
podmínek, které rozhodují o reálnosti
možností. Možnost totiž nikdy není možností
čehokoliv a kdykoliv, nýbrž nese v sobě požadavky
vymezující přesně to, co je možné, kdy a
jakým zpùsobem je to možné. Je-li možná
srážka Země s nějakým nebeským tělesem, pak
jde o možnost právě takového či onakého
střetu, za takových a ne jiných podmínek, v
takovém a ne jiném čase. Proto je nutné vidět,
že Aristotelovo pojetí reálné možnosti není
pojetím čisté indeterminace, nýbrž pojetím
konkrétnì strukturované uskutečnitelnosti."
Roman Cardal, Identita
a diference,
Academia Bohemica 2011, str. 389. Byla tedy definitivně pohřbena
pouze možnost dát si svíčkovou za těch a těch
konkrétních okolností, v tomto konkrétním
případě – nikoliv možnost „dát si ještě někdy
v budoucnosti svíčkovou“.
8.
Podle Tomáše Akvinského ani Bůh nemůže odestát,
co se již stalo, protože „možnost“ takového odestání
obsahuje logický spor a co obsahuje logický spor, není
žádnou možností, nýbrž nicotou, ničím
– statut této „možnosti“ je pouze nominální,
jazykový (srovnej Tomáš Akvinský, Summa
teologická, pars prima, otázka 25). Proto lze hovořit
o věčném a definitivním pohřbení dané
konkrétní možnosti, protože jakmile byla tato jednou
pohřbena, není jí možno vrácením času
obnovit.
9.
Podrobněji k tomu, proč to tak je, viz zde
10.
K použití slova “ontomorfismus“ mne inspiroval známý
pojem antropomorfismus. Tak jako je antromorfismem nazýváno
projektování lidských vlastností, tužeb
a způsobu chápání věcí do mimolidských
jsoucen (např. do zvířat či Boha), tak ontomorfismem
nazývám projektování reálnosti,
“ontologičnosti“, do možnosti čistě logické/epistemické.
K takovému ontomorfismu se přiznávám i já
- bez něj by nevznikl ani můj článek o desirabiliích
Nelze rovněž popřít, že tento ontomorfismus je ve značném
souladu s přirozenou intuicí: pokud přijdeme do restaurace,
považujeme přirozeně za ontologicky a ne jen epistemicky možné,
že si můžeme dát jak svíčkovou, tak guláš.
11.
Pojem genocida znamená vyvražďování,
vyhlazování lidí. Mluví-li se tedy o
vyhlazování možností, měl by se pro to použít
zvláštní termín – např. možnocida.
Budu však nadále používat pojem genocida.
Jednak v pojmu genocida přirozeně vnímám především
význam vyhlazování (to, že jde o vyhlazování
lidí a ne např. zvířat, vnímám až
druhotně), jednak nechci vytvářet stále nové
slova. Ne že by to nebylo možné: setkal jsem se např. s
pojmem ekocida, vymyšleným zřejmě ekoteroristickou
lobby pro označení „vyhlazování rostlinné
říše“.
12.
„V
Absolutnu se skrývá nekonečný potenciál
stvořitelného participovatelný neukončitelnou
kreaturální sérií. Všechny tyto možnosti
jsou také Bohem poznávány v jeho vlastní
esenci. S jistotou můžeme tvrdit, že však nejsou všechny
aktuálně realizovány v úkonu stvoření –
některé z nich nikdy stvořeny nebudou. K tomuto závěru
nás vede např. zamyšlení se nad vnitrosvětským
děním, jehož jsme sami účastníky. Každým
okamžikem se ve světě uskutečňuje obrovské množství
možností, právě v tom dění spočívá.
Dějiny světa se filosoficky jeví jako realizace jeho
imanentních potencialit. Z
nabízených možností se ale uskutečňují
pouze některé,
směr a způsob dění není ve všem totálně
predeterminován. Zvláště
u svobodné lidské bytosti se setkáváme se
schopností realizace upřednostněných možností
se současným zamítnutím možností
jiných."
Roman Cardal, Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 191. Zvýraznění je moje.
13.
"Nekonečné ontologické bohatství Boha
představuje neomezený zdroj, z něhož může vycházet
neomezený počet tvorů. Principiálně řečeno,
neexistuje žádný numerus clausus tvorů, protože
bytostné rezervy Absolutna nejsou vyčerpatelné, takže
nic nebrání tomu, aby z něj neomezeně vyplývaly
stále nové stvořené světy." Roman Cardal,
Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 191.
14.
"Ku příkladu závisí-li volba životního
partnera na svobodném rozhodnutí člověka, pak tato
svoboda rozhoduje i o budoucí existenci-neexistenci nových
lidských tvorů. Identita lidského jedince závisí
na identitě jeho rodičů, nikdo z nás by se nemohl narodit z
jiných rodičů než právě z těch našich.
Pomyslíme-li na nahodilost mezilidských setkání,
uvědomíme si, na jak tenkém vlásku závisel
náš vstup do tohoto světa. Kdyby se totiž moji rodiče
nepotkali, již bych se nikdy nemohl narodit. Stejná úvaha
platí i pro mé rodiče a všechny jejich předky, čímž
se mé zrození stává z hlediska
pravděpodobnosti ještě více závratnějším
faktem. Nikdo z nás se tedy nemusel narodit. Navíc v
potenci všech živočišných generujících párů
jsou jedinci, kteří z různých důvodů světlo světa
nikdy nespatří (mohl jsem mít například více
sourozenců). Co z toho plyne? Jednoduše to, že každý
okamžik znamená kromě realizace nových možností
i definitivní pohřbení těch ostatních. A
protože uskutečňování možností je vázáno
na zcela partikulární historickou souhru činitelů,
stává se jejich promarnění nenávratné."
Roman Cardal, Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 191. Cardal zde pracuje s nesamozřejmým
a zásadním tvrzením, že žádný z
lidí se nemohl narodit jiným rodičům než těm,
kterým se de facto narodil. Tomuto dle mne kontroverznímu
tvrzení se budu později v textu ještě věnovat.
15.
Aristoteles, Metafyzika
IX, 1049a-1049b
16.
„Dalším důležitým faktem je, že možnost nakolik
je možností, není poznatelná. Poznává
se teprve vztahem ke svému uskutečnění.“ Roman
Cardal, Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 176.
17.
Logika tuto situaci, při níž se začne v nějakém
sporu argumentovat nějakým limitem, přičemž však není
řečeno, proč by tento limit měl být jediný, resp.
právě takový, považuje za druh logického
klamu. Ten se v angličtině nazývá Runaway train,
v češtině by to šlo nazvat Splašený vlak.
Typickým příkladem je argumentace pro omezení
rychlosti jízdy na silnicích z důvodu úmrtnosti
lidí vlivem dopravních nehod. Pokud by někdo
argumentoval za omezení této rychlosti na 50 km/h, pak
rovněž musí říci, proč by to nemělo být
rovnou 40 km/h. Protože při nižší rychlosti je přece
menší pravděpodobnost umrtí při nehodě; a právě
o eliminaci těchto umrtí argumentujícímu šlo.
Argumentující by se tak mohl dostat klidně až na 0
km/h, čímž by umrtí vlivem dopravních nehod
úplně vyloučil – ale také zrušil silniční
dopravu.
18.
Na toto, pro mne osobně velmi provokativní a osobně
atraktivní téma, jsem před necelými čtyřmi
lety vedl debatu právě i s autorem zde často citované
knihy Bůh ve světle filozofie, Romanem Cardalem. S jeho svolením
si zde dovoluji uvést její podstatnou část:
Moravčík:„…
uznávám nutnost konkrétních
historických podmínek, nevidím však dostatečný
důvod resp. nutnost toho, že by se daný člověk mohl
narodit pouze a jen z toho a toho páru (a ne třeba ještě z
nějakého jiného, který by ty konkrétní
historické podmínky také mohl naplnit). Jak by
se to dokázalo? V čem je moje identita (esence) svázaná
tak úzce s identitou mých rodičů, že bych se mohl
narodit pouze jim?“
Cardal:
„Námika
se odvolává na reálnou možnost existence
jednotlivých lidských jedinců a tím chce
prokázat, že identita těchto nově vzniklých jedinců
není tak striktně vázána na identitu
jednotlivých generujících párů. Ale i
tady je nuné trvat na tom, že je případná
možnost existence jedinců exkluzivně spjata právě s
konkrétními rodiči. Kdyby nebyla, mohla by se
vyskytovat i u jiných rodičů a pak by její
aktualizace u jednoho páru nevedla k její eliminaci u
páru/párů jiného/jiných. Leda že by
existovala nějaká nesubjektovaná možnost,vyvázaná
z konkrétních podmínek uložených
povahami generujících jsoucen, ale to odporuje
ontologickým zákonům - žádná možnost
neexistuje sama o sobě na způsob substance (což je mimo jiné
i důvod k zamyšlení se nad tím, co má vlastně
možnost existence substancí být. Neboť vznik nové
substance vychází z kreativního aktu a ten není
na žádnou předchůdnou možnost vázán“
Moravčík:
„... Jaký
argument podle Vás dokazuje to, že by "její
aktualizace u jednoho páru nevedla k její eliminaci u
páru/párů jiného/jiných"? Co
vylučuje možnost, že jsme způsob resp. "mechanismus" (a
tedy reálnou možnost) té eliminace pouze pro
nedokonalost našeho poznání nenahlédli?“
Cardal:
„Stejná
potence u párů A i B by u B nezmizela, kdyby byla
aktualizována v případě A. … .Na jedné
straně by zmizet měla, neboť jde o tutéž potenci, na
straně druhé ne, neboť jakožto jsoucí u páru
B, by měla být jiná než v situaci A - zřejmě tu jde
o problém, zda jeden a týž akcident může existovat
ve dvou různých subjektech.“
Moravčík:
„No,
je zde ještě otázka, zda jde opravdu o naprosto identickou
potenci. Neboť je možno říci, že potence "zplodit
tutéž osobu v čase t1" neníž absolutně tatáž
potence, jako potence "zplodit tutéž osobu v čase t2".
Tím by se problém mohl teoreticky vyřešit. “
Cardal:
„Ano,
to je pravda. Mám za to, že dvě individuálně
identické potence nemohou existovat v rámci rozdílných
subjektů.“
Dále
diskuze nepokračovala, nicméně mám za to, že Cardal
tímto nakonec implicitně uznal možnost, že každý
jedinec se nemusel nutně narodit pouze těm rodičům, jimž se
fakticky narodil – tedy možnost, kterou předtím sám
popíral.
19.
Veškerá čísla jsou samozřejmě jen hypotetická
a odhadová. Účelem zde není uvádět
přesný počet čísel, což ani nelze, nýbrž na
nich ilustrovat skutečnosti, které si stoupenci svobody (a
dalších filozofických předpokladů s ní
souvisejících) možná vůbec neuvědomují.
20.
Viz Roman
Cardal, Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 107-110.
21.
„Idea-exemplar je ... operativně-kognitivní princip všech
stvořených realit a týká se tedy toliko
jsoucen, ať již aktuálních či možných, jež
však někdy byly anebo budou stvořena. Idea-ratio naopak neplní
úlohu produktivního principu, nýbrž pouze
principu kognitivního. Jde proto o jakousi „ideu“ zbavenou
své produktivní funkce a ponechávající
si funkci poznávací. Ideje tohoto druhu se vyskytují
v Bohu právě s ohledem na vše striktně nestvořitelné,
avšak poznatelné – na něj samého a na principy
jsoucen, anebo na sice stvořitelná jsoucna, která však
de facto nikdy stvořena nebudou.“ Roman Cardal, Bůh
ve světle filosofie,
Krystal OP 2001, str. 188 a celá kapitola o idejích v
Bohu.
22.
Pokud by ontologicky možní, ovšem fakticky nikdy nestvoření
lidé žádným způsobem neexistovali – což
připouští i Cardal, který v diskuzi se mnou tvrdil,
že „dává
smysl i říci, že mohou existovat jen ty skutečnosti, které
de facto existují“ -
potom by mimo jiné padl i argument Anselma z Canterbury, který
na možných, ale nikdy nestvořených lidech postavil
svůj argument o nutné existenci pekla. Jádro argumentu
spočívá v tom, že kdyby lidé, jež zemřou v
těžkém hříchu, měli být pouze anihilováni,
sdíleli by stejný osud, jako všichni fakticky
nestvoření a navěky pouze možní lidé, což by
ovšem bylo nespravedlivé. Ve zkrácené formě
lze tento argument, který se ovšem týká
především nesmrtelnosti obecně, nalézt v: Josef
Seifert, Filosofie, pravda,
nesmrtelnost. Tři pražské přednášky.
Křesťanská akademie Řím, 1998, str. 121.
23.
Uvedené příklady znásilnění a umělého
oplodnění jsou, především v případě
znásilnění, křiklavé bez uvážení
rozdílu mezi křesťany a jinověrci popř. ateisty. Z
křesťanského hlediska je však hříchem každý
pohlavní styk vykonaný mimo právoplatně
uzavřené manželství (přičemž Církev
považuje víru v Boha za nelibovolnou povinnost člověka,
odkud už je v důsledku jen kousek ke tvrzení, že jediné
legitimní manželství je to, které je uzavřené
v katolické Církvi; nechci ale mluvit za církevní
právníky či morální teology). Z tohoto
hlediska tedy musí být za svůj „hříšný
vznik“ vděčný nesrovnatelně větší množství
lidí, než jen relativně malá skupinka počatých
ze znásilnění či umělého oplodnění.
Život „na hromádce“ a rození dětí mimo
manželský svazek, což je z hlediska Církve špatné,
totiž považuje většina současné evropské
sekulární společnosti za zcela normální
a legitimní.
24.
V tuto chvíli se nezabývám jinak velmi palčivou
a z jistého hlediska tou nejzásadnější
otázkou, totiž jak bylo vůbec (ontologicky) možné,
že Lucifer může padnout, a jak v něm motiv k tomuto rozhodnutí
vůbec mohl vzniknout. Tomáš Akvinský tomuto tématu
věnuje 63 otázku první části své
Teologické sumy, jeho vývody však vzhledem k jádru
problému shledávám značně neuspokojivými.
25.
Takto to v diskuzi pod článkem na svém blogu
zformuloval katolický tomistický filosof Jiří
Stodola, viz zde
26.
Např. skrz tvrzení, že se v našem aktuálním
světě mohli (a de facto i museli) narodit pouze ti lidé,
kteří se de facto narodili.
Kapitola Genocida možností … možnosti vzniku konkrétních lidí, první odstavec:
OdpovědětVymazat(Konkrétní lidský jedinec není nutný, mohl neexistovat, protože) „…kdyby byl absolutně nutný, byl by Absolutnem, které však může být jen jedno.“
…Ne že bych považoval ono tvrzení za prakticky důležité. Ale docela by mě zajímalo, odkud to scholastičtí myslitelé vědí. Já se domnívám, že do Božích plánů nevidíme a že rozlišování možného a nutného v Božích činech (včetně tvoření) nemá velkého smyslu.
Tatáž kapitola, ku konci:
„Uvědomuji si, že např. otázka nalezení životního partnera není důležitá pouze vzhledem právě k tomuto partnerovi; je to totiž rovněž otázka, kteří z možných lidí budou existovat a kteří ne. Každý rozchod partnerů či každá nešťastná láska znamená rovněž definitivní neuskutečnění řady možných jedinců, a tak získává na existenciální bezútěšnosti. … Mi osobně se nechce upřednostňovat žádné možné lidi před jinými možnými lidmi.“
…To mně se také nechce. Ale necítím to tak palčivě. Jsem rád, že mě Bůh některými druhy moci nevybavil. Že nemusím mít pocit „světodějnosti“ při realizaci své svobody.
Tatáž kapitola, někde uprostřed to s čísly:
…Zvolí-li kdo pro zplození dítěte partnera, tak „likviduje“ nejen zmíněných cca 99 999 možností jiných partnerů. Zvoleným způsobem života se vzdává také různých možností pro dítě s tím vybraným partnerem. Například pokud se před početím nezdrogovává a nestresuje, vzdává se mnohých možností, že dítě bude postižené. (A bohužel i naopak.) Tím nechci polemizovat s jádrem sdělení. Chci říci, že je to asi ještě složitější – a že nás Bůh pro přesnou analýzu a optimalizaci „všech“ možností nevybavil, že je to asi Jeho vůle a pro nás je to tak nakonec dobře.
Kapitola 1.2:
(Vznikem zla) „…došlo k anihilaci všech možných světů, v nichž peklo neexistuje, možných světů, v nichž nebyl spáchán jeden jediný hřích.“
…Nemyslím si, že jde o anihilaci „všech“ světů bez pekla, že jde o anihilaci „nutnou“ nebo „pro vždy platnou“. Do Božího díla (naštěstí) nevidíme a kategorické soudy o něm vynášet nemůžeme.
" do Božích plánů nevidíme a že rozlišování možného a nutného v Božích činech (včetně tvoření) nemá velkého smyslu ... Do Božího díla (naštěstí) nevidíme a kategorické soudy o něm vynášet nemůžeme"
VymazatNo, to je typická Nazemidanovsko-Kantovská odpověď :-) Já bych k tomu dodal asi jen to, že pokud chceš tvrdit toto, pak se Tě může někdo zcela logicky zeptat, proč vůbec tvrdit existenci Boha. Kantovo postulativní řešení nazval Filip Tvrdý "moralistickým omylem" a já toto tvrzení chápu. Pak závisí jen na subjektivních pocitech a preferencích jednotlivce, zda bude Boha tvrdit, či popírat.
Na druhou stranu, tímto se dostávám pryč od tématu textu, což bych docela nerad (viz jak to dopadlo u textu o Desirabiliích, kde ta debata patřila pod úplně jiný článek).
„No, to je typická Nazemidanovsko-Kantovská odpověď.“
OdpovědětVymazat…Ano, souhlasím. Ale nemůžu si pomoci, neumím svět nazírat jinak. :-)
„Pak závisí jen na subjektivních pocitech a preferencích jednotlivce, zda bude Boha tvrdit, či popírat.“
…I zde souhlasím. A domnívám se, že tak to má být. Kdyby ve vztahu k Bohu na našich preferencích nezáleželo, nešlo by o svobodné rozhodnutí pro víru v Boha, ale o prostou (nesvobodnou) akceptaci.
„…tímto se dostávám pryč od tématu textu, což bych docela nerad.“
…Mea culpa, pokusím se o nápravu a o spáchání komentáře k tématu:
Praemissa maior: Vše, co je logickou či ontologickou možností a stane se to předmětem mého (či něčího) chtění, je desirabilie.
Praemissa minor: Byť bych na sobě občas něco rád změnil, nepřestávám téměř nikdy chtít, abych existoval. (Aby nenastala možnost mého nebytí – chci tedy existovat „nutně“.) A vůbec nikdy nepřestávám chtít, aby se změnila skutečnost, že nejsem Absolutnem nebo že nejsem jediným jsoucnem. Stručně formulovaná praemissa minor tedy zní: Chci být nutným jsoucnem, které není Absolutnem ani jediným jsoucnem.
Conclusio: Nutné jsoucno, které není Absolutnem a není jediné, je desirabilie.
Sice neumím dokázat, že tato desirabilie má existenci (nutnou, aktuální, potenciální, reálnou, v nějakém ze světů,...). Proto pokud by se nějaký článek týkal výhradně jsoucen s existencí (nutnou, aktuální,…), bylo by možné, že by se ono jsoucno (či pro takový článek ne-jsoucno) ze závěru výše netýkalo tématu onoho článku. Zde je ale článek, jenž pojednává jsoucna z desirabilního hlediska, proto nutné neabsolutní jsoucno není nutně pryč od tématu textu. Abych nenudil, nastíním jen stručně, že není pryč od tématu ani možně: Existuje totiž nejméně jedno jsoucno, jež chce existovat nutně a nechce být jediným ani Absolutnem, a jež čte o svobodě a determinismu se zájmem.
(Se světy bez pekla je to podobné: Chci, aby nebyly anihilovány, tedy…) :-)
"nemůžu si pomoci, neumím svět nazírat jinak. :-)"
VymazatTo máš tedy blbé :-) protože pokud Tvé nahlížení není správné (což si např. já myslím :-) ), tak se pravdy nikdy nedobereš. Pokud Ti na tom teda záleží ...
"I zde souhlasím. A domnívám se, že tak to má být."
No, jsou dvě možnosti:
- buď řekneš - abych dotáhnul Tvé myšlení - že Bůh objektivně existuje pro toho, kdo jeho existenci tvrdí, a objektivně neexistuje pro toho, kdo ji popírá. Popř. se ještě objektivně vznáší v mlžném oparu mezi existencí a neexistencí pro agnostiky. To už ale, promiň, není filosofie - to je divoký trip na nějakém hodně špatném materiálu.
- a nebo budeš tvrdit, že Bůh objektivně existuje, ale pak má takové tvrzení nulovou vypovídací hodnotu, protože Tvé subjektivní pocity a preference nemusí nikoho zajímat. Pak by se Tě každý mohl legitimně zeptat, proč to vlastně vyslovuješ :-)
"Kdyby ve vztahu k Bohu na našich preferencích nezáleželo, nešlo by o svobodné rozhodnutí pro víru v Boha, ale o prostou (nesvobodnou) akceptaci."
Tohle se ještě celkem týká tématu. Zajímalo by mne, co je vlastně pro Tebe svoboda v tom smyslu, který jsi tu použil a co je v protikladu s ní nesvobodou. Takhle to vypadá, že to, čemu se říká důvody, je vlastně zdroj nesvobody. To už bych pak mohl dotáhnout až tam, že řeknu, že rozumové důvody jsou vlastně projevem "fašistického" násilí. Jinak, Tomáš někde v Summě říká, že tváří v tvář k důkazu rozum (teď nevím zda řekl rozum nebo člověk) opravdu svobodný není a je k přijetí závěru nucen.
Tvé pojetí mi přijde docela kompatibilistické - jakoby svobodou bylo to, co je v souladu s tím, co (nahodile) zakoušíme jako chtění.
K poslednímu odstavci jen tolik, že žádné z kontingentních jsoucen podle mne nechce existovat nutně v pravém smyslu slova. Zde bych si dovolil s Tomášem Akvinským relativně nesouhlasit :-)
Ku (řečnické) otázce, záleží-li mi na dobrání se pravdy.
Vymazat…Domnívám se, že mi na směřování k pravdě poměrně dost záleží. Dále se domnívám, že na tomto světě, zejména v plynoucím čase, se úplně plné a celé pravdy dobrat nemůžu. Byť se rád zabývám teorií (mj. trochu i filosofií a systematickou teologií), přece jen si myslím, že k pravdě se dobíráme (nebo spíš ubíráme?) spíše praktickým životem. Takže jestli to mám blbé, bude to spíš důsledek mých hříchů, tedy praktického konání blbostí a (možná ještě více) nekonání toho, co mám (dle Boží nabídky) konat. Nesprávným teoretickým nahlížením jsem toho snad až tak moc nepokazil. I když – jen Bůh ví.
„Buď řekneš, že Bůh … neexistuje pro toho, kdo jeho existenci popírá …“
…Ne, to neříkám, a (doufám) neřeknu. Bůh JEST. Slovo „existence“ může být více či méně použitelné podle toho, jak moc jeho uživatel váže význam toho slova na v prostoru rozprostraněné a v čase trvající stvořená jsoucna. Se slovem „objektivně“ může být podobná potíž. Říkám ano, pokud objektivně = nezávisle na nás. Problém vidím v tom, že některým scholastikům je toto vše málo. Teoretizují tak, jakoby mohli boha (rozumem) nahlédnout, prozkoumat, odvodit jeho vlastnosti a zbavit tajemství. S tím neumím souhlasit. Pokud se Ti nelíbí má citace Iz 55, 8.9, zkusím stručně a nepřesně parafrázovat Hospodinovu řeč k Jóbovi (Jób 38, 4.12.17.18): Copak jsi byl, člověče, u toho, když jsem tvořil svět? Copak jsi určil Venuši oběžnou dráhu? Copak víš, jak jsem to zařídil se smrtí? Vejde se snad do tvého zorného pole celý svět? A dál (Jób 40, 15.21.25.28): Pohleď třeba na hrocha, jeho jsem stvořil podobně jako tebe. Má své vidění světa (bahno, řeku,…). Stejně tak krokodýl – můžete snad ty s krokodýlem uzavírat smlouvy? [Čtu to tak, že ten behemót a livjátan mají jiný fenomenální svět než my, jsou pro nás nekomunikovatelní a „hrozní“. A přitom jsou to „jen“ stvoření jako my. Jak bychom mohli porozumět koncepci veškerého stvoření nebo dokonce samého „boha“?] (Konec parafrází z Písma.)
Fakt se mi to jeví tak, že Bohu lze věřit, ale nelze Jej zanalyzovat a nějak rozumem zvládnout.
„…nebo budeš tvrdit, že Bůh objektivně existuje, ale pak má takové tvrzení nulovou vypovídací hodnotu, protože Tvé subjektivní pocity a preference nemusí nikoho zajímat. Pak by se Tě každý mohl legitimně zeptat, proč to vlastně vyslovuješ“
…Ano, to tvrdím (s možným informačním šumem ohledně slova „objektivně“) a souhlasím. Pokud má mé tvrzení pro někoho nulovou hodnotu, je to jeho věc. Necítím se být povolán k tomu, abych všechny své bližní obrátil na svou víru. Přesto si nemyslím, že bych svou (nevnutitelnou) víru neměl artikulovat. Vyslovuji se o ní proto, že nemohu vyloučit, že to někoho třeba i zajímá. Například proto, že to vidí trochu jinak a je ochoten sed mnou diskutovat.
„Pojetí mi přijde docela kompatibilistické“
…Podle mě jsou kompatibilisté ti, co křečovitě lepí dohromady svobodu a determinismus a často věří v předurčenost některých lidí ke spasení a jiných k zavržení. Takové dělení se mi značně protiví.
„Co je vlastně pro Tebe svoboda v tom smyslu, který jsi tu použil a co je v protikladu s ní nesvobodou.“
Vymazat…Má definice svobody se skládá ze dvou částí. Podle mě ty části dohromady tvoří dobrý celek. Ale uznávám teoretickou možnost existence oponenta, jenž ony dvě části prohlásí za kontrární a mou rozdvojenou definici za schizofrenní.
1. část – Svoboda spočívá v tom, že se nenechám znásilnit. Fyzicky si stoprocentní splnitelnost asi slíbit nemůžu (ale bránil bych se), vnitřně snad (?!) ano. Nebudu se klanět rádoby důstojným autoritám, které zakazují uzdravovat v sobotu nebo mi nařizují, že se mám štítit Židů, modernistů nebo homosexuálů. Mé (nedostižné) vzory ohledně 1. části: Sókratés, Kant, Šestov, Patočka, Bondy,…
2. část – Svoboda je směřování k Bohu. Přijetí Jeho lásky. Vyznání, že jsem na Něj zcela odkázaný. To směřování, přijetí ani vyznání nejde nastudovat u autorit a tím mít „splněno“. Ale bez některých autorit bych asi stále bloudil, takže oponent může vcelku po právu říci: V první části autority odmítá a v druhé se k nim utíká. Ano, výběr autorit jakož i možnosti a meze vlastního rozumu se nedají stanovit závazně jednou provždy a pro všechny. Mé (nedostižné) vzory ohledně 2. části: konkrétní lidé, s nimiž jsem měl tu velikou čest sdílet část svého života. Zejména má zesnulá žena.