tag:blogger.com,1999:blog-3008106790405812521.post733845694459951425..comments2022-12-13T14:21:11.262+01:00Comments on Desirabilia: Problém etické legitimace filosofie (4/5)Jakub Moravčíkhttp://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3008106790405812521.post-65234748703114799772013-07-23T12:01:48.260+02:002013-07-23T12:01:48.260+02:00S tím souhlasím. A mi jde právě akorát o to, zjist...S tím souhlasím. A mi jde právě akorát o to, zjistit, kdy a z jakých důvodů by takovéto odmítnutí bylo legitimní a kdy ne.Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3008106790405812521.post-8885630267600893852013-07-23T11:36:09.297+02:002013-07-23T11:36:09.297+02:00Myslím, že poznání pravdy, doprovázené napětím vyš...Myslím, že poznání pravdy, doprovázené napětím vyšším, než tomu bývá při poznávání v běžném noetickém procesu, je právě takové poznání, které se týká dobra a zla. Domnívám se, že ono napětí může vést až k odmítnutí aristotelských pravd typu „chtít nemožné je pošetilost“ nebo „třetí cesty není“.Nazemidanhttp://nazemidan.webpark.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3008106790405812521.post-53344863260076831942013-07-22T21:11:54.818+02:002013-07-22T21:11:54.818+02:00Ano, v dotyčných poznámkách to trochu problematizu...Ano, v dotyčných poznámkách to trochu problematizuji, ovšem ta problematizace je určena hlavně Fuchsovi :-) Jinak nevím, co je "poznání pravdy o vysokém napětí", takže se k tomu nemohu více vyjádřit. Jakub Moravčíkhttps://www.blogger.com/profile/03543628674375672591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3008106790405812521.post-37227191668605966762013-07-22T17:19:38.522+02:002013-07-22T17:19:38.522+02:00Problém etické…(4/5) 11. 7. 2013: „Čin je něco, co...Problém etické…(4/5) 11. 7. 2013: „Čin je něco, co je v naší moci – ve vykonávání činu jsme příčinou. V poznání naopak příčinou nejsme, v něm je příčinou „jiné od nás“, totiž poznávaný objekt. Za čin neseme odpovědnost, a proto považuji napětí „noetiky dobra“ za vyšší, než napětí „noetiky pravdy“.<br />…S tím souhlasím, byť v poznámkách 25 a 26 toto uspořádání mírně problematizuješ. Podle mě to ale platí zejména tehdy, když poznání zredukujeme na evidenci a pravdu na soulad mínění jako obrazu s realitou jako vzorem. Domnívám se, že lze prožít i velmi angažované poznání – poznání pravdy o vysokém napětí. Ale takové poznání je více činem než evidencí.Nazemidanhttp://nazemidan.webpark.cznoreply@blogger.com